Undervisningsmateriale
Forslag til undervisningsmateriale i faget "Uddannelse og Job"
UJ-forløb |
Beskrivelse |
Tidsforbrug |
|
7. - 8. klasse |
Eleven finder frem til sine egne og klassens styrker gennem Howard Gardners intelligensteori. Eleven laver sin egen intelligenssøjle, og derefter laver klassen en fælles collage med alle elevernes intelligensprofiler. |
2 - 4 lektioner |
|
7 - 8. klasse |
”City of Educatia” er et nyt digitalt vejledningsforløb udviklet specielt til elever i 7. klasse og starten af 8. klasse |
5 lektioner |
|
7 - 9. klasse |
Eleverne ”trækker” en uddannelse og undersøger denne på www.ug.dk. Derefter skal de ”sælge” uddannelserne til hinanden. |
1 - 2 lektioner |
|
7. - 10. klasse |
Odense Kommune har sammen med erhvervsuddannelserne skabt "ErhvervsTanken", som et vejledningsredskab rettet mod erhvervsuddannelserne. OBS! Der åbner for besøg 1. oktober 2020. |
2 timer |
|
8. -9. klasse |
Ved at læse om andre elever og unge menneskers drømme og planer for fremtiden, skal eleverne søge på ug.dk for at svare på spørgsmålene. |
2 lektioner |
|
8. - 10. klasse |
Eleverne skal søge viden om et eller flere jobs og gennemgå jobansøgnings- og interviewproces. |
5 lektioner |
|
8. - 10. klasse |
Eleverne kan have opfattelse af, at nogle job er vigtigere end andre. Det kan give en uheldig indflydelse på debatten i klassen, omkring elevernes fremtidige valg af uddannelse/job. Hensigten med øvelsen er at give eleverne et indtryk af, hvor komplekst et samfund er, og at samfundet er som en kæmpe ”maskine”, hvor selv det mindste tandhjul har en væsentlig indflydelse på, hvordan ”maskinen” som helhed fungerer. |
2 lektioner |
|
8. - 10. klasse |
Mange kender konceptet i Mads og Monopolet, hvor de diskuterer forskellige dilemmaer. |
2 lektioner |
|
8. - 10.klasse |
I dette U&J-forløb indhenter eleverne en lang række informationer om arbejdsmarkedet, uddannelse og job, som de efterfølgende bearbejder og præsenterer som artikler i en avis. I den forbindelse kan det evt. være en god ide at kombinere avisprojektet med dagbladenes tilbud til udskolingsklasserne – ”Avisen i Undervisningen”. |
5 dage |
|
8.-10. klasse |
Aktiviteten er at finde positive karaktertræk og styrker hos en selv og hinanden, som herved kan fremme forståelsen af ens egne kompetencer i forhold til uddannelsesmuligheder. Derudover skal eleverne være medskaber af en undersøgelsesproces, som skal fordre nysgerrighed, åbenhed og refleksion til besøget på uddannelsesmessen. |
Før Messen: 2 lektioner Efter messen: 1 lektion |